Gezien Giacometti

Beppie Blankert / Nieuw Amsterdams Peil

Gezien Giacometti

Première

Een dansconcert over Giacometti en zijn model, over kijken en bekeken worden

‘Het zou prachtig zijn als iemand kon schilderen wat ik zie. Dan kon ik er voorgoed mee ophouden.’ Het is een van de vele hartenkreten, opgetekend uit de mond van schilder en beeldhouwer Alberto Giacometti. Maar hij ging door, hardnekkig, tegen de klippen op. 

Gezien Giacometti is een dansconcert, geïnspireerd op het werk van de schilder en beeldhouwer Alberto Giacometti. Componist Elmer Schönberger en choreografe Beppie Blankert, grote bewonderaars van Giacometti’s oeuvre, maakten met twee dansers en vijf musici van Nieuw Amsterdams Peil Gezien Giacometti, een dansconcert over de kunstenaar en zijn model, over zien en gezien worden.

Gezien Giacometti van Elmer Schönberger en Beppie Blankert is gebaseerd op de compositie Achttien dagen van Elmer Schönberger. Het werk wordt voorafgegaan door Duo concertant van Igor Stravinsky.

Elmer Schönberger componeerde speciaal voor Gezien Giacometti de compositie Achttien dagen voor altviool, (bas)klarinet, cimbalom, slagwerk en contrabas. Achttien dagen wordt uitgevoerd door de musici van Nieuw Amsterdams Peil, gegroepeerd rond (alt)violiste Heleen Hulst.

Uitgangspunt van Gezien Giacometti zijn de sessies die Giacometti wijdde aan het schilderen van een portret van de Amerikaanse schrijver en kunstcriticus James Lord. Lord schreef hierover het boek A Giacometti Portrait (1965) en vertelt hierin over de intimiteit tussen schilder en model, over het ritueel van dagenlang op dezelfde stoel zitten, urenlang in dezelfde houding, over de sensatie zowel te kijken als bekeken te worden.

Opmaat voor Gezien Giacometti vormt Stravinsky’s Duo concertant voor viool en piano, dat meteen al in de openingsmaten een duidelijke voorecho laat horen van het cimbalom dat in Achttien dagen een prominente rol speelt. Stravinsky en Giacometti waren erg op elkaar gesteld. Ook Stravinsky liet zich door Giacometti portretteren, onder meer in 1965, een half jaar na James Lord.

compositie: Elmer Schönberger choreografie: Beppie Blankert scenografie: Violette Baudet met: Corneliu Ganea, Manuel Paolini muziek: Nieuw Amsterdams Peil 

Geen actuele speeltijden