Madam Koo

De Diamantfabriek

Absurdistische opera over vertrouwen

De Diamantfabriek presenteert op 21 december 2018 de nieuwe kameropera Madam Ko van regisseur Ingrid Askvik en componiste Meriç Artaç in de Toneelschuur in Haarlem. De wereldpremière vindt plaats op 3 november 2018 in het nieuwe theater op het Archiefterrein in Amsterdam-Zuid.

Askvik en Artaç maken een absurdistische, kleinschalige opera over de zoektocht naar vertrouwen in tijden van wantrouwen en angst. Met hun voorstelling verwijzen ze naar de terreuraanslagen en huidige angstcultuur in Europese steden en Turkije, het geboorteland van componiste Meriç Artaç. De willekeurigheid van Europese terreuraanslagen roept angst op in de samenleving. De vaagheid van deze dreiging verergert die angst, want hoe kunnen we ons verdedigen als we niet weten tegen wie of wat? Madam Koo gaat over het afbrokkelende vertrouwen tussen mensen en groeiende angst terwijl we in een van de veiligste perioden in de geschiedenis leven.

De kameropera speelt zich af in de Beethovenstraat in Amsterdam. De huidige angstcultuur als gevolg van terroristische aanslagen vertoont parallellen met de geschiedenis van de Beethovenstraat: in de visie van de makers herhaalt de geschiedenis zich in verschillende gedaantes. Het is moeilijk om angst te accepteren; de angst om niet te weten wie je buurman is leidt tot het creëren van grenzen om onze levens te beschermen. Madam Koo is geïnspireerd op het boek De Beethovenstraat, met verhalen van Duits-joodse vluchtelingen die zich er in 1933 vestigden en getuigenissen over “Tramhalte Beethovenstraat” vanwaar tijdens de Tweede Wereldoorlog 18.000 joodse bewoners werden gedeporteerd naar het Centraal Station in Amsterdam, en vervolgens naar Westerbork. De manier waarop mensen toen over deze vluchtelingen spraken vertoont verontrustende gelijkenissen met de hedendaagse vluchtelingendiscussie.

In de opera ontmoeten we mensen met verschillende culturele achtergronden en gewoontes die buren van elkaar zijn. Door hun onderlinge relaties te belichten, onderzoekt Madam Koo de gevolgen van wantrouwen en achterdocht voor onze samenleving, en voor individuen. Groeiende achterdocht vertaalt zich in de kameropera naar de muziek en de musici. Daarnaast verklankt de compositie de contrasterende werelden van de drie personages Madam Koo, Mr. Oak en het buurmeisje Miku.

De Noors-Nederlandse Ingrid Askvik denkt als regisseur in muziek, de Turks-Nederlandse componiste Meriç Artaç denkt in beelden en tekst. Met Madam Koo maken ze een moderne opera met humor, brutaliteit, fantasie en poëzie, waarin ze net als in hun vorige voorstelling Zonderland samenwerken met scenograaf Koen Steger. 

Madam Koo

een kleinschalige opera voor:
een sopraan
een pluizige zwarte vacht
een meisje
een bariton
een nerveuze zaalwacht
een ensemble van musici

van & met: Ekaterina Levental, Mattijs van de Woerd, Maartje Goes, AKOM ensemble

Voorstellingen