Bijgeboekt

Speer

Bo Tarenskeen
Bijgeboekt

Wat gebeurt er als kunst en macht de handen ineen slaan? 

Kunstenaar. Betrokken burger. Hofarchitect van Hitler. Albert Speer ontwierp megalomane gebouwen met buitensporige afmetingen, die de grandeur van het Derde Rijk moesten uitstralen. Benoemd tot Minister van Bewapening lukte het hem de oorlog, die hij al in 1942 als verloren beschouwde, nog jaren te verlengen. Ondanks het feit dat hij de op één na belangrijkste nazi was, is hij niet ter dood veroordeeld, maar tot 20 jaar gevangenis. Na zijn vrijlating is zijn spijtbetuiging dankbaar door het Duitse volk ontvangen – hij vormde het perfecte symbool van zowel de brave technocraat die niet wist aan welke grote misdaad hij deelnam, als de kunstenaar die door de hem geboden mogelijkheden elk gevoel voor medemenselijkheid verloor.

Waarom zijn totalitaire bewegingen esthetisch zo aantrekkelijk? Wat gebeurt er als kunst en macht de handen ineen slaan? En welke verleidingskracht oefenen autoritaire regimes nog steeds uit op onze Europese architecten? Na EICHMANN (2015), KISSINGER (2017) en HEIDEGGER (2018) maakt Bo Tarenskeen opnieuw een voorstelling over het ‘kwade denken’: over intelligentie die de mens vermorzelt, over het hoofd dat de wereld verraadt, over het krakend fundament van onze moraliteit.

tekst & regie: Bo Tarenskeen spel: Laura Mentink en Bo Tarenskeen dramaturgie: Jellichje Reijnders

pers 

'In de voorstelling introduceert Tarenskeen een tweede personage. Een kunstcritica (met gepaste steilheid gespeeld door Laura Mentink) die Speer interviewt na zijn gevangenisstraf, zoals dat destijds regelmatig gebeurde. De kunstcritica vertelt ook over haar jeugd, die ze doorbracht in de Amsterdamse Bijlmer – nog zo’n architectonisch arcadia dat finaal mislukte omdat de menselijke maat uit het oog was verloren. Een verhelderend zijpad in een origineel en levendig theateressay.' - de Volkskrant ★★★★

'Speer past, met voorlopers als Kissinger (2017) en Heidegger (2018), in de voorstellingenreeks van Tarenskeen over ‘het kwade denken’. Hij mengt historie met filosofie. Speer praat zijn keuzes goed door zichzelf af te schilderen als speelbal van het lot. Ondertussen blijft de architectuurcritica vol overgave de zonnige kant van de Bijlmer verdedigen. In die zin gaat Speer over uitgummen wat je niet bevalt en doelbewust je perspectief kiezen.' - NRC Handelsblad ★★★★

'Met Speer verdiept theatermaker Bo Tarenskeen zich na Heidegger, Kissinger en Eichmann opnieuw in het kwade denken. En hij doet dat opnieuw met grote bedachtzaamheid, ditmaal in een voorstelling voor twee personages en heel veel ruimte.' - Theaterkrant 

 

 

Geen actuele speeltijden