Bijgeboekt

As The World Tsjechov

Alink&Plukaard i.s.m. Theater Bellevue

Intiem portret over twee zoekende, jonge mensen die overlopen van ambitie en idealen

In As the World Tsjechov duiken Alink&Plukaard in het oeuvre van de beroemde toneelschrijver Anton P. Tsjechov. Hij schreef zes toneelstukken die bol staan van mensen die dromen van een beter leven. De één droomt van de ultieme liefde, de ander van zijn geboortestad Moskou.

Ruim een eeuw na Tsjechovs' dood leven we in een tijd waarin alles haalbaar en maakbaar lijkt: the sky is the limit. Iedereen heeft een talent, iedereen kan alles worden. Als je maar wilt en je best doet, is alles mogelijk. Maar hoe maakbaar is het leven écht? Hoe ga je om met de tegenslagen die het lot ons tevoorschijn tovert? Wat doe je als je enkel een lamme arm krijgt van dat reiken naar de sterren?

As The World Tsjechov is een intiem portret over twee zoekende, jonge mensen die overlopen van ambitie en idealen, maar daarmee het gevaar lopen om de realiteit niet onder ogen te komen. Om te vluchten in een fantasie, maar keihard op de aarde neervallen als die wordt lek geprikt.

tekst: Anton Tsjechov van en met: Yara Alink, Sander Plukaard eindregie: Koos Terpstra


Yara Alink en Sander Plukaard studeerden in 2013 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Ze maakten tot nu toe twee producties: ‘Who is / We are / Wanna be like Martha & George’ en ‘De Mensenhater’. In het werk van grote toneelschrijvers zoeken zij naar thema's die hen vandaag de dag bezighouden, waarmee ze een nieuw en eigentijds verhaal vertellen.

PERS

'De dynamiek tussen de twee is geestig en gemoedelijk: eigenlijk luisteren ze nauwelijks naar wat de ander zegt om maar weer de eigen visie op de werkelijkheid te kunnen geven. De snelle schakels in de tekstbehandeling creëren die specifieke sfeer van aangename doelloosheid waar de personages in Tsjechovs stukken zich ook zo graag in wentelen. De prettige onafheid van de scenografie van Marjolijn Brouwer draagt bij aan het gevoel van een soort vagevuur.'
(***Theaterkrant - Lees hier de complete recensie)

'In de try-out die ik zag, op het achtertoneel van Theater Bellevue in Amsterdam, schuiven Yara Alink en Sander Plukaard, twee ruim getalenteerde toneelspelers van een verse generatie neorealisten, eerst heel slim zichzelf langs Tsjechov, vervolgens komt Tsjechov gezellig tussen hun ambities in liggen, waarna ze, als het ware vergroeid met hun held en grote voorbeeld, zichzelf ironisch de toneelgeschiedenis in katapulteren – in een kleine en ironische epiloog, waardoor je toch met een brok in je keel afscheid van ze neemt. Zij zelf leverden het idee, de verbindende teksten en het jatwerk uit Anton Pavlovitsj, Koos Terpstra bood een structuur en een ordenende arm en schouder als regisseur.
Ze hebben een droom, die twee, Alink en Plukaard. Het belang van goed toneel opzoeken en vanaf de grond opnieuw opbouwen, zoiets. Je voelt aan alles hun beider urgentie. Bovendien zijn ze geestig, ad rem, niet pluizig, en ze staan met hun jonge pootjes op de grond en in het bluswater van een door dreigende vergrijzing en vertrutting geflambeerde kunstvorm.
Ik ben blij dat ze er zijn, die twee. Ga maar eens naar ze kijken' (De Groene Amsterdammer).

Geen actuele speeltijden